Myvirtualassistant

Het succes van Guess

Opgericht door vier broers uit Marseille, is Guess Inc. een van de grote Amerikaanse succesverhalen geworden. In 1981, nadat het een kledingwinkel in Beverly Hills had geopend en een lijn van Europees geïnspireerde jeans had geïntroduceerd, overtuigden de broers Marciano Bloomingdale’s ervan 30 paar van hun jeans in consignatie te nemen. Toen de jeans binnen enkele uren uitverkocht waren, ontbrandde het Guess fenomeen.

In de loop van drie decennia kleurrijke bedrijfsgeschiedenis — met onder meer een zeer publieke strijd om de zeggenschap over het bedrijf en scherpe, controversiële reclamecampagnes die de carrières van verschillende supermodellen op gang brachten — groeide Guess en diversifieerde, en breidde zijn produktlijn uit van spijkerbroeken tot een ruime keuze aan kleding, accessoires en schoeisel. Vandaag omvatten de belangrijkste merken het luxueuze, op jongeren gerichte GUESS?, het nog luxueuzere, op vrouwenmode gerichte GUESS by MARCIANO, en het betaalbare maar aspiratieve jongerenmerk G by GUESS. Nog steeds geleid door twee van de Marciano broers, zelfs nadat het in 1996 naar de beurs ging, boekte het bedrijf voor het fiscale jaar 2010 inkomsten van meer dan $ 2,1 miljard en een netto-inkomen van $ 242 miljoen. De laatste jaren is Guess een van de meest consequent winstgevende van de Amerikaanse kledingbedrijven, en het volume is sinds 2003 meer dan verdrievoudigd.

Het bedrijf heeft niet alleen zijn productenmix gediversifieerd, maar ook zijn bedrijfsmodel. Hoewel de Marcianos in de detailhandel begonnen, was Guess tot de jaren ’90 vooral een groothandel, toen het winkels begon toe te voegen in zowel luxe winkelcentra als outlet malls. Tegenwoordig bestaat 85 procent van de inkomsten in Noord-Amerika uit direct-to-consumer, afkomstig uit 433 winkels en een bloeiende e-commerce business.