Opgericht door vier broers uit Marseille, is Guess Inc. een van de grote Amerikaanse succesverhalen geworden. In 1981, nadat het een kledingwinkel in Beverly Hills had geopend en een lijn van Europees geïnspireerde jeans had geïntroduceerd, overtuigden de broers Marciano Bloomingdale’s ervan 30 paar van hun jeans in consignatie te nemen. Toen de jeans binnen enkele uren uitverkocht waren, ontbrandde het Guess fenomeen. In de loop van drie decennia kleurrijke bedrijfsgeschiedenis — met onder meer een zeer publieke strijd om de zeggenschap over het bedrijf en scherpe, controversiële reclamecampagnes die de carrières van verschillende supermodellen op gang brachten — groeide Guess en diversifieerde, en breidde zijn produktlijn uit van spijkerbroeken tot een ruime keuze aan kleding, accessoires en schoeisel. Vandaag omvatten de belangrijkste merken het luxueuze, op jongeren gerichte GUESS?, het nog luxueuzere, op vrouwenmode gerichte GUESS by MARCIANO, en het betaalbare maar aspiratieve jongerenmerk G by GUESS. Nog steeds geleid door twee van de Marciano broers, zelfs nadat het in 1996 naar de beurs ging, boekte het bedrijf voor het fiscale jaar 2010 inkomsten van meer dan $ 2,1 miljard en een netto-inkomen van $ 242 miljoen. De laatste jaren is Guess een van de meest consequent winstgevende van de Amerikaanse kledingbedrijven, en het volume is sinds 2003 meer dan verdrievoudigd. Het bedrijf heeft niet alleen zijn productenmix gediversifieerd, maar ook zijn bedrijfsmodel. Hoewel de Marcianos in de detailhandel begonnen, was Guess tot de jaren ’90 vooral een groothandel, toen het winkels begon toe te voegen in zowel luxe winkelcentra als outlet malls. Tegenwoordig bestaat 85 procent van de inkomsten in Noord-Amerika uit direct-to-consumer, afkomstig uit 433 winkels en een bloeiende e-commerce business. |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Bijbaan verkoper JD Sports JD Sports is marktleider in Engeland en staat bekend als de “koning van sportschoenen” vanwege zijn exclusieve sportschoenenserie. Nike (Nike), North Face (North Face) en...
- 3CX van NuCall zorgt voor een innovatieve communicatieoplossing 3CX Softphone van NuCall is een nieuw concept. Dit concept maakt het mogelijk om alle communicatiemiddelen op één groot platform samen te brengen. Hierdoor wordt...
- Wie heeft een Landingpagina nodig en hoe maak je deze? website maken kosten Velen van jullie hebben coole productlandingspagina’s gezien waar de telefoon draait, inzoomt en de paginacode niet eerst de frontend laat vervelen, en...
- Belangrijkste voordelen van een online marketing bureau De digitale omgeving levert veel voordelen op voor alle soorten bedrijven en dat weet u waarschijnlijk al. Maar u kunt nog beter rendement halen door...
- Hét bedrijf voor machinebouw vindt u in Zeeland P. van Eijzeren constructie/machinebouw is hét bedrijf als u in Zeeland op zoek bent naar een constructeur in machinebouw. De zaak doet opdrachten voor allerlei...
- Hoe internet onze manier van leven verandert We weten allemaal dat het internet onze manier van leven heeft veranderd. Maar heb je er ooit bij stilgestaan hoe het precies veranderd is? In...